Blue Gate Antwerpen verankert duurzaamheid via innovatief business park management

Blue Gate Antwerpen verankert duurzaamheid via innovatief business park management

Waar ooit de zuidelijke cluster van de petroleumindustrie was, rijst stilaan Blue Gate Antwerpen (BGA), als een van de modelbedrijvenparken van Europa, uit de grond. Quares, vastgoeddienstverlener, werkt samen met Blue Gate Antwerp Development (BGAD) aan een innovatief business park management met een ongezien dienstenpakket voor Vlaanderen. Het klassieke business park management in Vlaanderen zet vooral in op het controleren en in goede staat houden van zowel het openbare als private domein aangevuld met het stimuleren van samenwerking onder de bedrijven.

Het business park management in BGA streeft naar een intensieve samenwerking tussen alle stakeholders zodat een circulair en CO2-neutraal bedrijventerrein bereikt kan worden. Naast de samenwerking en clustering op procesniveau, is het business park management in BGA maximaal gericht op shared services en infrastructuur. Zo zullen er uitsluitend centrale parkeergebouwen zijn, zal er een centraal facility en congres point komen op het terrein waar bedrijven gebruik kunnen maken van centrale faciliteiten voor vergaderen, fitness, horeca, etc. Daarnaast zal ook het energiebeheer centraal aangestuurd worden en zal een warmtenet gerealiseerd worden. Het business park management zal verder nog inzetten op een centraal afvalmanagement, collectieve beveiliging, etc.

Bovendien zal het business park management samen met Bopro NV de bedrijven bijstaan in het bereiken van hun individuele doelstellingen aangaande duurzaam bouwen (BREEAM), duurzame mobiliteit, etc. Ook op siteniveau zullen de duurzame doelstellingen verankerd worden door een Breeam Communities certificatie.

BGA heeft het voordeel dat de aspecten van een duurzaam parkbeheer reeds geworteld zijn in de concept- en inrichtingsfase. Dit zorgt ervoor dat kostenvoordelen, serviceverhoging en procesoptimalisaties veel gemakkelijker kunnen worden behaald. Het bedrijvenpark is bijvoorbeeld zo vormgegeven dat er langgerekte aaneengesloten bouwblokken ontstaan met grote binnenkoeren voor het gezamenlijk stapelen van materiaal en opslag. Het in goede banen leiden van het delen en beveiligen van deze ruimte is één van de taken die de parkmanager op zich neemt.

Het beheer van de ruimte gaat verder zeer breed. In plaats van elk bedrijf zijn eigen afhandeling van regenwater te laten doen of voor eigen parking te zorgen, wordt dit via één centraal systeem van groene ruimte, wadi’s, trage wegen en amper drie parkeertorens geregeld. Dit zorgt voor een significante kostenbesparing en ruimte-efficiëntie, maar bewerkstelligt tegelijkertijd een hoge uniformiteit en ruimtelijke kwaliteit.

De parkmanager moet dus een hoge mate van betrokkenheid hebben en heeft een veel grotere verantwoordelijkheid ten opzichte van de klassieke bedrijventerreinen waar er veel minder diensten of infrastructuur worden gedeeld. Tot slot is dit business park management geen statisch gegeven. Het opgemaakte charter en parkreglement is aanpasbaar in de tijd zodat het business park management ook mee kan evolueren met veranderende technologie en beleidskaders.

Contactgegevens: 

Bart De Smedt, Director Consulting Quares
Bart.De.Smedt@quares.be

Dimitri Torfs, Regional Manager Antwerp Bopro NV
Dimitri.Torfs@bopro.be

Oplossingen voor overlast door parkerende vrachtwagens op Ravenshout

Oplossingen voor overlast door parkerende vrachtwagens op Ravenshout

De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg heeft een studie (2014) laten uitvoeren om de problematiek rond parkerende vrachtwagens op het bedrijventerrein Ravenshout aan te pakken. Het industrieterrein Ravenshout is het tweede grootste bedrijventerrein in Limburg, na Genk-Zuid. Het terrein trekt elke dag heel wat verkeer naar zich toe. Vrachtwagens rijden op en af om goederen te leveren of te verspreiden. Zoals op vele andere bedrijventerreinen staan er ook op Ravenshout heel wat vrachtwagens geparkeerd op of langs de weg, in de berm, in doodlopende straten, … Dit veroorzaakt overlast en gevaarlijke verkeerssituaties, bijvoorbeeld door een slechter zicht op de weg.

Omdat Ravenshout zich uitstrekt over drie verschillende gemeenten (Beringen, Ham en Tessenderlo) was een grensoverschrijdende aanpak nodig. POM Limburg en de drie gemeenten hebben, in nauwe samenwerking, het studiebureau Technum aangesteld om het probleem te analyseren en oplossingen voor te stellen. Technum onderzocht de huidige en toekomstige graad van overlast door parkerende vrachtwagens op Ravenshout. Ravenshout is immers nog steeds in uitbreiding. Op verschillende tijdstippen werden de aanwezige vrachtwagens in kaart gebracht, bedrijven bevraagd en knelpunten gedefinieerd. Tenslotte werd een vergelijkende studie gemaakt van vrachtwagenparkings in binnen- en buitenland om een zicht te krijgen op de bestaande mogelijkheden, succesfactoren en valkuilen rond vrachtwagenparkeren.

De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de problematiek het grootst is buiten de openingsuren van de bedrijven. De geparkeerde vrachtwagens staan gegroepeerd op verschillende, verspreide locaties op het bedrijventerrein. Vanuit deze vaststelling kunnen we oordelen dat er zich niet dadelijk een behoefte aandient om te zoeken naar één overkoepelende oplossing voor het hele bedrijventerrein. Er wordt geopteerd om een aantal verspreid liggende acties te onderzoeken die kunnen bijdragen aan de oplossing van de plaatselijke probleemgebieden. Het studiebureau werkte voor alle mogelijke maatregelen een sterkte-zwakte analyse uit. De oplossingen kunnen ruimtelijk-praktisch zijn zoals het aanpassen van het wegprofiel of het integreren van lokale parkeerhavens. Daarnaast kunnen ook beleidsmatige acties de problematiek verhelpen, zoals het maken van afspraken tussen bedrijven over een gedeeld gebruik van beschikbare private parkings, het aanbrengen van bewegwijzering of het uitwerken van een gemeenschappelijk parkeerbeleid over de drie gemeenten heen. Aan de hand van de sterkte-zwakte analyse zullen de gemeenten nu bepalen welke oplossingen ze waar willen implementeren. Al de voorgestelde oplossingen maken het mogelijk dat vrachtwagens reglementair kunnen parkeren, zonder hinder of gevaar voor bezoekers en gebruikers van het bedrijventerrein.

Deze studie van POM Limburg kan ook problemen op andere bedrijventerreinen oplossen. De resultaten werden, waar mogelijk, veralgemeend in de vorm van een draaiboek opdat ook andere gemeenten met een gelijkaardige problematiek inzake parkerende vrachtwagens op bedrijventerreinen zich kunnen laten inspireren tot oplossingen.

De studie rond het vrachtwagenparkeren op Ravenshout kaderde binnen het Interreg-project 'Grenzeloze Logistiek', onderdeel ‘Efficiënt Ruimtegebruik’. De doelstelling van dit projectonderdeel was het optimaliseren van bedrijventerreinen voor logistiek door middel van het definiëren en implementeren van slimme, lokale logistieke investeringen.

Contactgegevens: 

Tim Vanduren, POM Limburg
tim.vanduren@pomlimburg.be
011 300 133