mobiliteitsstudie

Mobility Event Bedrijven Mechelen Zuid

Mobility Event Bedrijven Mechelen Zuid

In de week van de mobiliteit is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan onze mobiliteit. Hoe vervoeren we ons van en naar het werk? Kan het anders? En hoe dan? Je hoort vaak over fietsleasing, maar dit kan op verschillende manieren. Omdat we merken dat de ondernemer toch nog wel wat vragen heeft over hoe zijn mensen via alternatieve vervoermiddelen op het werk te krijgen, organiseerde vzw Bedrijven Mechelen Zuid samen met haar Parkmanager Kirsten van Quares en met de steun van POM Antwerpen en Provincie Antwerpen op 19 september haar Mobility Event bij bestuurder Sonoco.

Aangezien een best practice vandaag de meest efficiënte manier is om kennis te delen en do’s en dont's te bespreken, wilde Sonoco zijn traject delen met de bedrijven op Mechelen Zuid. Hoe begin ik eraan? Hoe motiveer ik mijn mensen? Hoe pak ik het financieel aan? Is er hulp van de overheid? Dat Pendelfonds, kom ik daarvoor in aanmerking? Er werd op al deze vragen antwoord geboden. De ondernemers gingen met heel wat ideeën naar huis om aan de slag te gaan.

Als tweede spreker had de vzw de Provincie Antwerpen uitgenodigd om toelichting te geven rond de Mobiscan. Vzw Bedrijven Mechelen Zuid wil graag een overkoepelende Mobiscan over alle bedrijven van het bedrijventerrein laten uitvoeren door de provincie. Dit om in kaart te brengen waar de werknemers vandaan komen en wanneer en hoe ze vandaag naar het werk komen, om zo eventuele bedrijfsoverschrijdende mobiliteitsoplossingen te vinden. Deze studie zal plaatsvinden in de eerste helft van 2020.

Oplossingen voor overlast door parkerende vrachtwagens op Ravenshout

Oplossingen voor overlast door parkerende vrachtwagens op Ravenshout

De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg heeft een studie (2014) laten uitvoeren om de problematiek rond parkerende vrachtwagens op het bedrijventerrein Ravenshout aan te pakken. Het industrieterrein Ravenshout is het tweede grootste bedrijventerrein in Limburg, na Genk-Zuid. Het terrein trekt elke dag heel wat verkeer naar zich toe. Vrachtwagens rijden op en af om goederen te leveren of te verspreiden. Zoals op vele andere bedrijventerreinen staan er ook op Ravenshout heel wat vrachtwagens geparkeerd op of langs de weg, in de berm, in doodlopende straten, … Dit veroorzaakt overlast en gevaarlijke verkeerssituaties, bijvoorbeeld door een slechter zicht op de weg.

Omdat Ravenshout zich uitstrekt over drie verschillende gemeenten (Beringen, Ham en Tessenderlo) was een grensoverschrijdende aanpak nodig. POM Limburg en de drie gemeenten hebben, in nauwe samenwerking, het studiebureau Technum aangesteld om het probleem te analyseren en oplossingen voor te stellen. Technum onderzocht de huidige en toekomstige graad van overlast door parkerende vrachtwagens op Ravenshout. Ravenshout is immers nog steeds in uitbreiding. Op verschillende tijdstippen werden de aanwezige vrachtwagens in kaart gebracht, bedrijven bevraagd en knelpunten gedefinieerd. Tenslotte werd een vergelijkende studie gemaakt van vrachtwagenparkings in binnen- en buitenland om een zicht te krijgen op de bestaande mogelijkheden, succesfactoren en valkuilen rond vrachtwagenparkeren.

De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de problematiek het grootst is buiten de openingsuren van de bedrijven. De geparkeerde vrachtwagens staan gegroepeerd op verschillende, verspreide locaties op het bedrijventerrein. Vanuit deze vaststelling kunnen we oordelen dat er zich niet dadelijk een behoefte aandient om te zoeken naar één overkoepelende oplossing voor het hele bedrijventerrein. Er wordt geopteerd om een aantal verspreid liggende acties te onderzoeken die kunnen bijdragen aan de oplossing van de plaatselijke probleemgebieden. Het studiebureau werkte voor alle mogelijke maatregelen een sterkte-zwakte analyse uit. De oplossingen kunnen ruimtelijk-praktisch zijn zoals het aanpassen van het wegprofiel of het integreren van lokale parkeerhavens. Daarnaast kunnen ook beleidsmatige acties de problematiek verhelpen, zoals het maken van afspraken tussen bedrijven over een gedeeld gebruik van beschikbare private parkings, het aanbrengen van bewegwijzering of het uitwerken van een gemeenschappelijk parkeerbeleid over de drie gemeenten heen. Aan de hand van de sterkte-zwakte analyse zullen de gemeenten nu bepalen welke oplossingen ze waar willen implementeren. Al de voorgestelde oplossingen maken het mogelijk dat vrachtwagens reglementair kunnen parkeren, zonder hinder of gevaar voor bezoekers en gebruikers van het bedrijventerrein.

Deze studie van POM Limburg kan ook problemen op andere bedrijventerreinen oplossen. De resultaten werden, waar mogelijk, veralgemeend in de vorm van een draaiboek opdat ook andere gemeenten met een gelijkaardige problematiek inzake parkerende vrachtwagens op bedrijventerreinen zich kunnen laten inspireren tot oplossingen.

De studie rond het vrachtwagenparkeren op Ravenshout kaderde binnen het Interreg-project 'Grenzeloze Logistiek', onderdeel ‘Efficiënt Ruimtegebruik’. De doelstelling van dit projectonderdeel was het optimaliseren van bedrijventerreinen voor logistiek door middel van het definiëren en implementeren van slimme, lokale logistieke investeringen.

Contactgegevens: 

Tim Vanduren, POM Limburg
tim.vanduren@pomlimburg.be
011 300 133

Mobiscan

Mobiscan

Een Mobiscan is een gedetailleerde mobiliteitsdoorlichting van een bedrijf of bedrijvenzone.

De scan analyseert de bereikbaarheid van je bedrijf of bedrijvenzone en brengt de mobiliteitsstromen van de personeelsleden in kaart. Op basis van deze gegevens wordt een lijst opgesteld met mogelijke maatregelen die je bedrijf of bedrijvenzone kan nemen om de mobiliteit van de werknemers beter te organiseren. Dit laat toe kennis te maken met bedrijfsvervoerplanning zonder dat dit een tijdrovende en administratieve last vormt.

Meer info? Klik op de link naar de infofiche Mobiscan onderaan deze pagina.

Contactgegevens: 

Tinneke De Caluwé, Provinciaal Mobiliteitspunt Oost-Vlaanderen
tinneke.de.caluwe@oost-vlaanderen.be
09 267 78 28