Samenwerking op bedrijventerreinen - Mobiliteit, transport en logistiek

Samenwerking op bedrijventerreinen - Mobiliteit, transport en logistiek

In de studie ‘Samenwerking op bedrijventerreinen’ ging de SERV op zoek naar inspirerende voorbeelden van duurzame samenwerking op bedrijventerreinen. Hier kan u een selectie uit het rapport lezen met een overzicht van acties rond mobiliteit, transport en logistiek in de onderzochte zones.

 

Contactgegevens: 

Gert Verdonck
Via LinkedIn

Sneller op het werk door twintig fietskluizen

Sneller op het werk door twintig fietskluizen

Samen met 19 ondernemingen in de bedrijvenzone Waaslandhaven Oost op grondgebied Zwijndrecht, heeft de Antwerps-Wase Kamer van Koophandel begin 2018 een mobiliteitsonderzoek opgezet. Doelstelling was het zoeken naar volwaardige alternatieven om filevrij de werkplek te bereiken. Uit de analyse bleek dat één van de oplossingen bestaat uit het combineren van de auto of de tram met elektrische fietsen, nodig om de laatste kilometers in het grote havengebied op een redelijke tijd te overbruggen. 

De Antwerps-Wase Kamer heeft samen met BAM een proefproject met diefstalveilige fietskluizen uitgewerkt op zowel de P+R Melsele als de tramhalte Blancefloerlaan op Linkeroever. Op beide locaties heeft BAM telkens twee fietskluizen geplaatst. Deze fietsboxen zijn uitsluitend met een key card te openen. In het proefproject staan er in totaal twintig fietsenstalplaatsen ter beschikking. De uitbating en operationele ondersteuning wordt uitgevoerd door NV Liefkenshoek. Die zal ook instaan voor eerstelijnshulp bij eventuele defecten aan de fietskluizen.

‘We zijn blij dat de intense samenwerking tussen de ondernemingen en BAM geleid heeft tot dit proefproject. Bedrijven in industriezones die niet door openbaar vervoer worden bediend, hebben grote behoefte aan alternatieve oplossingen. Verafgelegen zones zijn ook niet zomaar overbrugbaar met klassieke fietsoplossingen. De combinatie van elektrische fiets en tram of auto geeft eindelijk nieuwe mobiliteitskansen’, zegt Steven Roeland, mobiliteitsmanager van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.

Met oog op de inplanting van beide testlocaties en het beperkt aantal beschikbare fietsparkeerplaatsen, starten acht bedrijven het proefproject mee op. Het gaat om Borealis, DEME, Engie Fabricom, INEOS Oxide, Momentive Performance Materials Benelux, Oce Bio - Omega Pharma nv, 3M en Total. Binnen hun organisatie selecteren ze elk enkele medewerkers die van dit nieuwe systeem gebruik kunnen maken. Daarbij zorgen de bedrijven of hun werknemers zelf voor de fiets, waarmee de toegewezen gebruiker dan de laatste kilometers naar de werkplek kan afleggen. In de loop van januari 2019 volgt al een eerste evaluatie van dit proefproject. Op basis daarvan kan het worden bijgestuurd of uitgebreid.

‘We ervaren een grote vraag naar veilige fietsenstalplaatsen voor woon-werkverkeer. Bij positieve evaluatie van het proefproject hopen we tot een volwaardige opschaling te komen, waardoor meer werknemers de kans krijgen vlot de werkplek te bereiken. Ondernemingen hebben nood aan alternatieven’, besluit Dirk Bulteel, directeur belangenbehartiging van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.

Bron: Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland

Contactgegevens: 

Steven Roeland, mobiliteitsmanager Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland
steven.roeland@voka.be
03 232 22 19

Shuttle into the Zone: Waregems bedrijventerrein biedt een alternatief voor De Lijn

Shuttle into the Zone: Waregems bedrijventerrein biedt een alternatief voor De Lijn

Op 3 september 2018 bracht de 'Shuttle into the Zone' bus de eerste pendelaars van het station naar hun bedrijven op het bedrijventerrein Waregem-Zuid. Het duurzame initiatief werd genomen door de bedrijven Thermote&Vanhalst en Renson, in samenwerking met Parmentier Autobus en wordt ondersteund door de stad Waregem. De nieuwe pendeldienst moet mee het probleem van het dichtslibbende verkeer van en naar de industriezone helpen oplossen.

Per rit kunnen 90 werknemers gebruik maken van de shuttle van en naar het station over een afstand van ongeveer 4,5 km. Bij de planning van de ritten wordt rekening gehouden met de aankomst- en vertrekuren van de treinen in combinatie met de werkuren van de geïnteresseerde pendelaars.

Een betere bevloeiing per bus binnen het bedrijventerrein bleek – na frequent aandringen - voor De Lijn niet mogelijk, waardoor de lokale bedrijven dan maar zelf het heft in de handen hebben genomen.

Meer info op de website van Waregem Zuid Industriezone.

 

Contactgegevens: 

Annelies Corne
info@anneliescorne.be