Biertrein houdt 5000 vrachtwagens per jaar van de weg
De druk op onze wegen neemt dag na dag toe. Maar door bepaalde transporten over de weg te verschuiven naar het spoor of de binnenvaart kan daar iets aan gedaan worden. En dat is ook wat de biertrein zal doen: drie keer per week zal deze trein sporen tussen Jupille en Ninove en zo op termijn vijfduizend vrachtwagens per jaar van de weg houden. Dankzij een unieke samenwerking tussen de POM Oost-Vlaanderen, Delhaize, AB InBev, Lineas en Remitrans kwam op 13 juni 2017 de eerste biertrein officieel aan in Ninove.
“De Provincie Oost-Vlaanderen heeft de uitdrukkelijke ambitie om in 2050 volledig klimaatgezond te zijn. Daarom zetten we met ons klimaatplan concrete stappen om klimaatneutraal én klimaatbestendig te worden. Ik ben er trots op dat we vanuit de POM Oost-Vlaanderen dit partnerschap mee tot stand konden brengen, waardoor we onze provincie verder uitbouwen tot een logistieke topregio. Dit project is een schoolvoorbeeld van ‘Logistiek 2.0’: slimme logistiek die zoekt naar innovatieve concepten en nieuwe, toekomstgerichte modellen. We hopen dat deze case inspirerend zal werken voor andere gemeenten of bedrijven die op zoek zijn naar mogelijkheden van modal shift naar het spoor”, aldus gedeputeerde Geert Versnick, voorzitter van de POM Oost-Vlaanderen.
Elke dag levert AB InBev Jupiler van de brouwerij in Jupille (bij Luik) aan het depot van Delhaize in Ninove. En dat gebeurt met vrachtwagens. Met de steun van de Provincie Oost-Vlaanderen werd een ‘biertrein’ op het spoor gezet die dit transport zal overnemen. Het positieve effect zal vooral voelbaar zijn op de ring rond Brussel waarlangs het meeste transport plaatsvindt. En minder vrachtwagens op onze wegen betekent ook minder CO2-uitstoot en minder fileleed. En daar wordt iedereen beter van. Eens het project aan zijn volle capaciteit zit, kunnen er maar liefst vijfduizend vrachtwagens per jaar van de weg worden gehaald. De bedoeling is om vanuit dit proefproject andere partners hierbij te betrekken.
20170613, Ninove. De eerste biertrein van Luik naar Ninove komt aan onder toeziend oog van Ministers van mobiliteit Weyts en Bellot, CEO Delhaize Denis Knoops, Geert Versnick. (©Jonas Roosens)
Delhaize is alvast een zeer enthousiaste partner. “Het bier dat we bij AB InBev aankopen wordt normaal nabij Luik op vrachtwagens geladen en via de weg naar ons distributiecentrum in Ninove gebracht. Jaarlijks spreken we over enkele duizenden vrachtwagens”, aldus CEO Denis Knoops. “Bij Delhaize staat duurzaamheid centraal en daarom zoeken we steeds naar oplossingen om de druk op de mobiliteit te verlagen en zo bij te dragen aan een duurzame toekomst. Uiteraard blijft transport over de weg noodzakelijk in elk distributiesysteem, maar Delhaize wil waar mogelijk zoeken naar duurzame modi, zoals spoor, binnenvaart of andere alternatieven. Ik hoop dat dit nog maar een begin is en dat anderen ons voorbeeld zullen volgen”, zegt een trotse CEO van Delhaize Denis Knoops.
AB InBev sprong als logische partner mee op deze trein. “De biertrein is een typisch voorbeeld van hoe we bij AB InBev als wereldspeler mee het voortouw nemen in groene logistiek. Via onze multimodale transportketen zoeken we continu naar de beste combinaties om bier op een duurzame manier bij de consument te bezorgen, zonder hierbij in te boeten aan versheid en kwaliteit. De bierboot en de ecocombi zijn andere voorbeelden van hoe we onze ambitieuze wereldwijde doelstelling willen waarmaken om tegen eind 2017 minstens 25% CO2-reductie te genereren”, zegt Alexander Soenen, Logistiek Directeur bij AB InBev.
Transportbedrijf Remitrans uit Ninove werkt als transporteur actief mee aan de switch naar duurzame alternatieven. Daarom kocht het bedrijf zeven jaar geleden een stuk spoor dat met eigen middelen terug operationeel werd gemaakt. Met het realiseren van modal shift naar het spoor als missie kon Lineas niet ontbreken als partner voor dit project.
“Lineas heeft zich als doelstelling gesteld om zo’n competitieve en kwalitatieve spoorproducten aan te bieden dat ondernemingen bewust kiezen voor het spoor. Deze samenwerking, waarbij een retailer als Delhaize een consumentenproduct als bier transporteert met de trein, is een primeur in België. Dankzij dit soort innovatieve spooroplossingen die we samen met de klanten ontwikkelen, kunnen we het spoor nieuw leven inblazen, alsook een belangrijke bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelstellingen en aan het verminderen van het fileprobleem”, aldus CEO Geert Pauwels.
Zowel federaal minister van Mobiliteit François Bellot als Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts zijn enthousiast over het project: “Het promoten van de intermodaliteit is één van de prioriteiten van mijn beleid. We ondersteunen dit actief door bijvoorbeeld de verlenging van de subsidies voor verspreid en gecombineerd vervoer. Dit specifiek project, dat ervoor kiest om in een combinatie van zowel per trein als per vrachtwagen bier te vervoeren doorheen ons land, is een concrete toepassing van deze beleidsdoelstelling. Ik dank dan ook Delhaize en alle partners”, zegt minister François Bellot.
“De biertrein verdient navolging. Bedrijven hoeven zich niet blind te staren op de file aan hun voordeur: aan de achterdeur liggen vaak ijzersterke alternatieven voor de file, zoals de waterweg of het spoor. Overal waar partners de handen in elkaar slaan en met een open blik naar de alternatieven kijken, kunnen duizenden vrachtwagens verdwijnen van onze wegen” voegt minister Ben Weyts hier aan toe.
Alle partners drukken dan ook de hoop uit dat de biertrein een voorbeeld kan zijn voor andere gemeenten of bedrijven die op zoek zijn naar mogelijkheden van modal shift naar het spoor.
Contactgegevens:
Danny Vanrijkel, POM Oost-Vlaanderen
danny.vanrijkel@pomov.be
09 267 86 48