Reistijd wordt werktijd met de kantoorbus - Office on wheels
Waar de files zich vroeger beperkten tot de piekuren, lijkt het alsof ze de laatste jaren enkel langer of korter worden, maar niet meer verdwijnen. Veel pendelaars ergeren zich aan de vele verloren uren in de file, momenten die ze liever thuis met hun gezin, sportend of op een andere manier nuttig kunnen invullen. Vanuit deze frustraties kwam het idee van de kantoorbus. Tijdens een rondvraag van Smart Mobility (op dat moment nog het Vlaams Instituut voor Mobiliteit) stelde BAAV (Beroepsvereniging van Autobus- en Autocarondernemers van Vlaanderen) de kantoorbus voor, en samen werd het project bij het Agentschap Innoveren & Ondernemen ingediend en uiteindelijk ook door hen goedgekeurd en gesubsidieerd.
Bedoeling van het project was om te achterhalen of dit nieuwe transportmiddel een duurzaam alternatief kan bieden voor woon-werkverkeer. Tegelijk werd bekeken hoe dit concept kan leiden tot nieuwe businessmodellen voor de autocarindustrie.
Bij aanvang van het project werd een gebruikersgroep samengesteld met onder andere bedrijven uit de autocarindustrie, busbouwer VDL, Proximus, Icon en PraktijkCoach. Vanuit die groep werd op basis van een functionele en technische analyse - en na bevraging van werkgevers en werknemers - een prototype ontwikkeld.
Mandelcar uit Izegem kocht de eerste kantoorbus aan bij VDL Bus en Coach. De kantoorbus is een touringcar van 12.9 meter lang die plaats biedt aan 30 passagiers (waarvan 2 in tegenrijrichting). Bovendien zijn de zetels uitschuifbaar, wat het werkcomfort verhoogt.
De kantoorbus biedt dezelfde faciliteiten als een standaard kantoor. Via een optimale verbinding kan de werknemer zijn documenten die zich in de cloud bevinden raadplegen, of inloggen op de server van het werk. De autocar beschikt bovendien over voldoende stopcontacten, een printer, een koffiemachine en een toilet.
Daarnaast is er ook het groene karakter van dit concept. Dertig mensen verplaatsen zich in één voertuig, wat zorgt voor minder voertuigen op de weg en een bijna zes keer kleinere CO2-uitstoot.
Sinds september 2016 pendelt een honderdtal werknemers tussen Gentbrugge en Halle in een gloednieuwe autocar, die uitgerust werd als een echt kantoor op wielen. De werktijd begint te lopen van zodra ze inloggen in hun computersysteem. De zitplaatsen worden via een reservatiesysteem aan de werknemers toegekend.
Het enthousiasme en de tevredenheid waren zo groot dat Colruyt Group besliste om na de testfase de kantoorbus voor een periode van minimum 2 jaar verder te blijven gebruiken. Het aanbieden van een kantoorbus brengt voor de medewerkers die van de dienst gebruik maken een betere werk-levensbalans, zorgt voor een betere binding met het bedrijf, en maakt dat ze langer bij het bedrijf willen werken.
Ondertussen stapte EY Diegem ook in het project. Het bedrijf legt 4 dagen per week een kantoorbus in tussen Boutersem en Luik. EY zal deze bus, die zij zelf met een eigen ontwerp beletterden, ook gebruiken voor onder andere aanwervingscampagnes.
De kantoorbus werd bovendien door ‘Slim naar Antwerpen’ geselecteerd als één van de mogelijkheden tijdens de werken.
Deze innovatie kan een oplossing bieden voor de ontsluiting van zowel individuele bedrijven als bedrijventerreinen die vandaag moeilijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, of die filegevoelig zijn. Het is dan ook de bedoeling om in de nabije toekomst andere grote bedrijven en bedrijventerreinverenigingen van dit concept te overtuigen en het uit te rollen in de rest van België. De business case leerde dat het inzetten van de kantoorbus in vele gevallen een win-win is voor zowel werkgever als autocaronderneming.
Om werkgevers en werknemers met dit concept te laten kennismaken, rijdt de kantoorbus tijdens de komende weken naar verschillende bedrijventerreinen in Vlaanderen.
Meer informatie over het project vindt u op http://www.officeonwheels.be.
Contactgegevens:
Hilde Adams, BAAV
hilde.adams@baav.be
051 26 97 13